Terugblik
Topmarketeer Byron Sharp houdt marketeers spiegel voor
De befaamde Nieuw-Zeelandse marketingprofessor Byron Sharp hield een groot gezelschap van marketeers 22 maart in Den Haag een spiegel voor. Hij haalde een groot aantal marketing mythes onderuit en stelde dat digitalisering de wereld niet veranderd. ‘De oude regels gelden nog, alleen zijn er nu een paar nieuwe hulpmiddelen beschikbaar.’
In Den Haag gaf hij een update van zijn visie op basis van recent onderzoek en ging hij uitgebreid in op de vraag of digitalisering marketing compleet gaat veranderen. ‘Je hoort vaak dat we nu bijna vanaf nul opnieuw moeten beginnen. Onzin. De basis is niet veranderd. De oude regels gelden nog, alleen zijn er nu een paar nieuwe hulpmiddelen beschikbaar’, vertelde hij aan de geboeid luisterende zaal.
De speech van Sharp maakte deel uit van een volle, inspirerende dag onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong. Zo verzorgde Wiemer Snijders van The Commercial Works een uitgebreide inleiding in de visie van Sharp, ging Frank van den Driest van CSO Kantar Consulting in op de misverstanden en succesverhalen rondom purpose-led marketing. Faris Yakob van Genius Steals ging uitgebreid in op de nieuwe manieren die merken moeten toepassen om aandacht van klanten te krijgen.
Andere sprekers waren Jim Stolze van SingularityU en voormalig chief marketing officer Aart Jan van Triest van FrieslandCampina. Ook was er een discussie tussen Ruben Mak van Greenhouse Group en Daan Versteeg van SCOUPY over de manier waarop data traditionele mediacampagnes kan verrijken.
Onderstaand een mooie fotoreportage van deze inspirerende dag.